“Een paar minuten om het hoofd leeg te maken is altijd goed.”
Zomaar een maandag uit het leven van een marketeer
“Jij deed iets met marketing toch?”, “dus jij bent heel de dag aan het communiceren ofzo?”
En daar beginnen wij met onze uitleg dat marketing toch wel iets meer voeten in de aarde heeft dan dat. Een bekend verhaal op menig verjaardag en niet zo gek ook. Eigenlijk is ook geen dag hetzelfde bij ons 😉.
Gelukkig leggen wij met alle liefde uit welke werkzaamheden we zo allemaal uitvoeren en wat ons zo aantrekt in het marketing vak. En vanaf nu kunnen we ook nog verwijzen naar dit blog! Ik neem je mee naar zomaar een maandag uit het leven van een marketeer.
9:00
“Goedemorgen!” klinkt er bij ons 8 keer door het kantoor. Ik start (vaste prik) met een ontzettend grote kop thee en neem tegelijkertijd de mails die afgelopen weekend zijn binnengekomen door.
10:00
Tijd voor de weekstart. Team marketing en design verzamelt zich en we nemen de taken voor komende week door. Maar niet voordat we het weekend in geuren en kleuren hebben besproken. Donderdag maken we kennis met een nieuwe klant en daarom plannen we meteen een brainstormsessie in voor vanmiddag. Nice! Iedereen is weer op de hoogte van elkaars werkzaamheden en de planning is rond. Back to work.
11:00
Dit is het perfecte moment voor wat creativiteit. Ik ga aan de slag voor één van onze klanten met het invullen van de contentkalender en het uitwerken van de postings die we in gedachten hebben voor op social media. Ik roep designer Marc erbij (gelukkig hoeft dit niet zo hard, want hij zit letterlijk naast me) en we sparren even over een visual die ik al helemaal voor me zie. Daarna check ik meteen hoeveel verkeer het blog dat ik vorige week op de website van onze klant heb geplaatst heeft opgeleverd. Dat gaat lekker. Ik plan meteen een moment voor mezelf in om wat SEO werkzaamheden uit te voeren.
12:30
Lunch! Iedereen neemt boven in de kantine plaats en de nodige culinaire hoogstandjes worden samengesteld. De zon schijnt flink, dus na het eten lopen we gezellig een rondje door het dorp.
13:30
Samen met Marijn komt team marketing samen voor de brainstorm die vanochtend ingepland is. We worden een stuk wijzer over onze nieuwe klant en bespreken wat wij voor ze kunnen betekenen. De website blijkt aan vernieuwing toe en ook op het gebied van interne communicatie valt er nog veel te halen. Hoe gaan we dit bereiken? Een stukje strategiebepaling is hier zeker op zijn plek. We zetten de grote lijnen van ons advies uit en plannen taken voor onszelf in om deze morgen verder uit te werken.
15:00
Enthousiast komt er een hondje aangerend. Puck wil mij graag mee naar buiten nemen en ik stem toe.
15:10
Even de mail bijwerken, tekstuele revisies uitvoeren voor mijn collega en wat input vragen van onze developers over een tekst die ik nog moet schrijven. Meteen even op Instagram kijken hoe er is gereageerd op onze laatste post 🙂.
16:00
Er vindt een projectoverdracht plaats met de developers voor een nieuwe website. We lichten ze in over de teksten die we hebben geschreven en de foto’s die onze fotograaf Cees heeft gemaakt. Alle content is compleet en het design is akkoord, dus tijd om te gaan bouwen! Er is nog een kleine onduidelijkheid naar voren gekomen over een bepaalde foto. Ik bel meteen de klant om dit op te helderen.
17:30
It’s a wrap! Voldaan stap ik weer in de auto. Een drukke, maar goede dag achter de rug.
Wellicht vind je dit blog ook interessant: Waarom je het bouwen van een website beter aan de professionals over kan laten.