Google stopt met continuous scroll: wat nu?

Ashley Mikkers
Ashley Mikkers
Marketing officer
24 juli 2024

Wat is er aan de hand?

Na krap 2 jaar stopt Google alweer met continuous scroll. Ja, je leest het goed.  Geen eindeloos scrollen meer door de zoekresultaten op deze zoekmachine.  In plaats daarvan moeten we op de desktop weer ouderwets op ‘volgende’ klikken. Deze wijziging zal naar verwachting binnen enkele maanden ook op mobiele apparaten volgen. Maar wat betekent dit voor jouw SEO en SEA strategieën?

Waarom stopt Google met continuous scroll?

Weinig bedrijven zijn zo wispelturig als Google. In een verklaring hebben ze aangegeven dat deze verandering bedoeld is om zoekresultaten sneller te tonen bij meer zoekopdrachten, in plaats van automatisch resultaten te laden die gebruikers niet expliciet hebben opgevraagd. De continuous scroll leidde namelijk niet tot een hogere tevredenheid onder gebruikers.

Na krap 2 jaar stopt Google alweer met continuous scroll. Dit zijn de gevolgen voor je SEO en SEA strategie!

SEO en SEA: wat verandert er?


SEO: terug naar de eerste pagina

Als je website niet op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, kan het lastiger worden om gevonden te worden. Vooral de posities 20 tot 25 profiteerden van de continuous scroll en zullen minder vaak vertoond worden, omdat mensen niet op de ‘volgende’-knop klikken. Dit maakt het nóg belangrijker om hoog in de zoekresultaten te eindigen.

Tijd om extra aan de slag te gaan met het optimaliseren van je content, het verbeteren van je laadtijden en het verkrijgen van waardevolle backlinks.  Er is ook goed nieuws:  de voorspelling is dat websites die al op de eerste drie plekken staan geen nadelen zullen ervaren van de wijzigingen..

SEA: de strijd om de topposities

Toen continuous scrolling werd geïntroduceerd, ontstond er ineens veel meer advertentieruimte buiten de top 3. Dit maakte het aantrekkelijker om op lagere posities te bieden. Maar helaas, die strategie zal vanaf nu minder interessant zijn. 

Voor SEA betekent het stoppen van continuous scroll dat advertenties op de eerste pagina nog belangrijker worden. Verwacht meer concurrentie en mogelijk hogere kosten voor die felbegeerde plekken. Je SEA-strategie moet misschien aangepast worden om ervoor te zorgen dat je nog steeds zichtbaar bent voor je doelgroep. Dit kan betekenen dat je je budget efficiënter moet inzetten en je advertenties nog beter moet targeten.

SEO en SEA uitbesteden aantrekkelijker dan ooit

Met deze veranderingen wordt het uitbesteden van SEO en SEA aan een digitaal bureau nog aantrekkelijker. Bij Congos zijn we continu bezig met het behalen van betere posities voor de websites van onze klanten en weten we hoe we advertenties effectief kunnen inzetten. We combineren de laatste trends met een flinke dosis ervaring en passen onze strategieën hierop aan. Jij zorgt dat je je kunt concentreren op wat je het beste doet: je bedrijf runnen.

Zoekmachine optimalisatie door digitaal bureau Congos

Nieuwsgierig hoe deze wijziging jouw online zichtbaarheid beïnvloedt?  Kom langs of schuif aan bij ons digitale bureau  en we bespreken samen jouw online toekomst. Laten we samen zorgen dat jouw bedrijf blijft schitteren in de zoekresultaten!