Je logo maken met AI: slimme shortcut of een grote misser?

Jorian Looijen
12 juni 2025

AI is overal. Het helpt met het bedenken van slogans, schrijft je e-mails en zet zelfs in een paar klikken een logo voor je klaar. Het lijkt wel of AI opeens alles kan; elke dag komt er wel weer een nieuwe toepassing bij. Klinkt handig, toch? Maar ergens knaagt er iets. Is zo’n AI-logo eigenlijk wel goed genoeg? En nog belangrijker: heb je voor je volgende logo eigenlijk nog wel een grafisch ontwerper nodig?

Spoiler alert: ja.
Maar, first things first: wat maakt een toplogo nu precies een toplogo?

Een goed logo vertelt jouw verhaal

Uiteindelijk draait het om dit: een logo moet jouw verhaal vertellen. In één oogopslag zien potentiële klanten wie je bent en waar je voor staat. Het blijft hangen en zorgt dat mensen je herkennen. Zelfs wanneer je met 130 km/u voorbij scheurt in je bedrijfsbus.

Zien mensen je logo vaker? Dan beginnen ze eraan te wennen. En dat zorgt ervoor dat ze je makkelijker vertrouwen en sneller voor jou kiezen.
Precies wat je wil.

>> Bekijk ook: De wondere wereld van Photoshop AI 

Kan AI dat ook?

AI kan zeker logo’s maken. Geef jouw favoriete AI maar eens de opdracht: binnen no-time krijg je een afbeelding die er best goed uitziet. Wij probeerden dit zelf ook. We gaven ChatGPT een simpele opdracht ... en eerlijk? Hoewel het nogal basic oogt, ziet het er best prima uit:

Hoe krijgt bijvoorbeeld ChatGPT dit nu voor elkaar? Heel simpel: AI is een next-level kopieermachine. Het leert continu over bestaande plaatjes en omschrijvingen. Ook van jou, toen jij net je opdracht intikte. Het combineert al die bestaande plaatjes en termen als een soort remix tot een nieuw plaatje. En ja, dat ziet er best oké uit. Maar…

Het is en blijft een computer. Het kan op dit moment geen nieuwe dingen bedenken zoals jij en ik dat kunnen. Het combineert alleen bestaande ideeën en mist het belangrijkste: gevoel en context. AI kent jouw merk niet. Heeft geen idee waar je voor staat. Voelt niet aan wie je bent en wat je wil uitstralen.

Dat stukje context —dat stukje mens — mist. Zou jij zoiets belangrijks als je logo echt alleen aan computers toevertrouwen?

Dit artikel is inhoudelijk gecontroleerd door SEO Expert Dennis Verhoef.

Waarom een mens (nog steeds) beter is

Een écht goed logo is geen toevalstreffer. Het gaat om emotie en betekenis. Dat ontwerp je niet met een remix van termen of trends. Dat ontstaat in gesprekken en wordt gemaakt met aandacht, gevoel en een getraind oog (daar heeft onze grafisch ontwerper er twee van 😉).

Zolang AI niet kan voelen, zal het nooit jouw optimale logo kunnen maken.

Dus...
Wil je een logo dat op duizend anderen lijkt? AI regelt het voor je.
Wil je een logo dat echt bij jou past? Dan helpen we je graag.