“Gebruik de Pinterest statistieken in combinatie met Google Analytics en leer jouw doelgroep écht kennen.”
Pinterest; het ondergeschoven kindje van menig marketingstrategie
Dit wist je nog niet over het platform waar in 2021 meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers op zaten
Is jouw bedrijf aanwezig op social media? Grote kans dat Facebook, Instagram of LinkedIn hier de hoofdrol in spelen. Een kanaal dat echter vaak een beetje op de achtergrond blijft is Pinterest. Dit terwijl het platform veel meer is dan domweg zoveel mogelijk foto’s plaatsen. Er is juist ontzettend veel mogelijk. Wist je dat Pinterest eigenlijk helemaal geen social media is? Het is een online zoekmachine! Daarover later meer…
Pinterest in een notendop
Op Pinterest kan je terecht voor tips, inspiratie en ideeën over zo’n beetje alle onderwerpen. Deze kan je per onderwerp en bord bewaren; een soort digitaal prikbord dus. Elk onderwerp heeft zijn eigen pin (afbeelding), dus je kan meteen zien waar het over gaat. De pins linken vaak door naar een blog of website.
“80% van de wekelijkse pinners heeft een nieuw merk of product ontdekt op Pinterest.”
Zoekmachine voor foto’s
Ik geef toe, Pinterest is niet voor elk bedrijf of merk een perfecte match. Toch is het niet gek je er eens in te verdiepen. Zeker met de nieuwe kennis dat we het hier eigenlijk over een zoekmachine hebben.
Hoewel het plaatsen van reacties op de pins mogelijk is, is dit niet het belangrijkste. Het hoofddoel van Pinterest is om jouw volgers zo te inspireren dat ze overgaan tot actie! Weet daarom slim in te spelen op de intrinsieke motivatie die gebruikers voelen om bepaalde onderwerpen op te zoeken en zorg dat jij daar met jouw product of dienst aanwezig bent. Hallo hoge CTR!
De gebruiker bepaalt
Anders dan bij andere platformen, waar je soms content krijgt voorgeschoteld waarvan je denkt: ‘Waarom krijg ík dit nou weer te zien?’, ben jij op Pinterest zelf degene die bepaalt wat je te zien krijgt. Je gaat zelf op zoek naar de onderwerpen waar je interesse in hebt. Als bedrijf bereik je zo mensen die écht geïnteresseerd zijn in wat jij te laten zien hebt. En volgens Pinterest heeft 8 op de 10 mensen een koopintentie…
Snelle verspreiding én lange levensduur van content
Wanneer je een pin plaatst en deze wordt gerepint, kan het ineens hard gaan. Als het algoritme de pin oppakt, hoef jij even niks meer te doen en gaat je pin de wijde wereld in. Daarbij is de houdbaarheid van de pins een stuk langer dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram, waar je dagelijks nieuwe berichten te zien krijgt. .Content op Pinterest blijft nog maanden zichtbaar, dus de kans dat men hierdoor op jouw blog of website terecht komt is ook groter.
Binnenhalen die conversies
Zoals ik al vertelde, kan je in de pins verwijzen naar URL’s waar je jouw producten aanbiedt. Een mooie foto met precies het juiste bijschrift (SEO-proof dus) kan ervoor zorgen dat jij meer verkeer naar je website leidt. Verkeer van mensen met een hoge koopintentie en daarom ook meer kans op conversies. Zorg er daarom ook voor dat jouw Pinterest profiel een verlengde is van de branding van jouw bedrijf.
Nog iets leuks…
Op Pinterest kan je tegenwoordig ook video’s delen. Dat de gebruiker anno 2022 hier warm voor loopt is wel te zien aan het succes van Instagram Reels en TikTok.
Geen tijd of kennis om met Pinterest aan de slag te gaan voor je bedrijf?
Dat is waar wij inspringen. Onze marketing experts hebben gelukkig wel kaas gegeten van de ins en outs van Pinterest en gaan graag met je in gesprek. Laat ook jouw bedrijf de voordelen van dit platform ervaren en blijf je concurrentie een stap voor.
Wellicht vind je dit blog ook interessant: Zomaar een maandag uit het leven van een marketeer.