“Een foto zegt meer dan 1000 woorden.”
4 redenen waarom goede foto’s een must zijn voor je website
We weten allemaal dat websites vol met teksten al lang verleden tijd zijn; een plaatje hier, een afbeelding daar… Een foto zegt namelijk meer dan woorden. Daarnaast wil je je website natuurlijk aantrekkelijker maken. Toch is het niet vanzelfsprekend dat je website nóg aantrekkelijker wordt van die ene afbeelding. Sterker nog: het kan soms zelfs averechts werken. Goede foto’s zijn ontzettend belangrijk en we geven je graag extra tips hoe jij daarmee je website inricht:
1. Het brein ziet de foto eerder dan de tekst
Allereerst nog één keer waarom een foto zo goed werkt; wanneer jij namelijk een website opent, scant jouw brein eerst de afbeeldingen voordat je de koppen en daarna de tekst leest. Een afbeelding geeft dus in een paar milliseconden al een indruk of jij deze pagina daadwerkelijk gaat lezen en wat het thema is. Daarnaast wordt een afbeelding veel beter onthouden dan een stukje tekst! Daar is ons brein nou eenmaal beter in…
2. Boodschap of doel versterken
Als het om een webpagina gaat, hebben afbeeldingen geen doel an sich, maar een ondersteunende functie. Het beeld moet jouw boodschap voldoende ondersteunen, anders is het alleen maar één grote afleiding en net zo goed overbodig. (Je wil de bezoekers van je website juist triggeren of aanzetten tot een actie en niet laten afhaken).
3. Vermijd stockfoto’s!
Cliché, stigmatiserend, niet onderscheidend: een kleine greep uit de vele redenen waarom je GEEN stockfoto’s zou moeten gebruiken op je website (oké… Soms als het echt niet anders kan, ergens in een klein hoekje…). Stockfotografie is gewoonweg niet persoonlijk en ondersteunt daarom je website niet. Bezoekers komen tenslotte om je bedrijf te leren kennen en met stockfotografie gebeurt juist het tegenovergestelde. Daarnaast zijn deze stock afbeeldingen niet heel professioneel voor jouw bedrijf.
4. Menselijke foto’s
Wat voor foto’s moet ik dan gebruiken op mijn website, denk jij nu? Het antwoord hebben wij al klaarstaan: menselijke foto’s! Daarmee bedoelen we foto’s waar personen (het liefst van jouw eigen organisatie, want: geen stockfoto’s!) op staan. Waarom? Omdat de bezoeker zich graag identificeert met andere mensen, om bijvoorbeeld te vergelijken of in te leven. Daarnaast is een lachend koppie op jouw website ook een stuk vrolijker! Menselijke foto’s vertellen het verhaal achter jouw organisatie. En dat is toch waar de website om draait?
Dit blog over storytelling is wellicht ook interessant voor jou!