5 redenen waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf
Storytelling: een begrip dat niet meer weg te denken is anno 2021. Tóch weten velen niet hoe ze het moeten inzetten… Daarom delen wij maar al te graag deze 5 punten die jou kunnen helpen. Maar eerst: even het geheugen opfrissen, zodat jij precies weet wat ‘storytelling’ inhoudt.
Deze duizenden jaren oude communicatietechniek (we tekenden namelijk in de prehistorie al verhalen in grotten) wordt ingezet om mensen te overtuigen, aan te zetten tot actie en te inspireren. Daarbij draait het niet meer om het verkopen van een product of dienst, maar het idee of de emotionele waarde achter een merk. Met storytelling wil je mensen verbinden aan jouw merk en dat gaat verder dan alleen de functionele eigenschappen van het product (of de dienst) die je verkoopt.
Hoe werkt storytelling dan voor jouw bedrijf?
Je hebt namelijk altijd wat te vertellen! En waag het om te denken dat dat niet zo is (daar kom je maar snel genoeg achter). We vertellen je graag hoe en waarom:
1. Niemand zoals jij!
Door verhalen te vertellen wordt jouw boodschap uniek. Tegenwoordig willen we allemaal persoonlijk, innovatief, duurzaam of flexibel zijn. Het communiceren van deze vaak gebruikte kernwaarden maakt je niet meer uniek, maar: ze kunnen zeker wél voor de kern van jouw bedrijf staan. Door ze verhalend te vertellen maak je jouw bedrijf tóch uniek! Gebruik bijvoorbeeld verhalen om te laten zien waar je bedrijf vandaan komt en welke gebeurtenissen belangrijk waren voor de groei. Waar kwam je vandaan en waar sta je nu? Neem jouw publiek mee en ze komen erachter dat er maar één bedrijf is zoals die van jou.
2. Verhalen > feiten en cijfers
Ja, we zijn dol op feitjes en cijfers, maar blijven ze hangen? Morgen ben je weer vergeten hoeveel procent van de bevolking koffie drinkt als ontbijt (tenzij je een fotografisch geheugen hebt). Ons brein is zo ontworpen dat wij verhalen beter onthouden dan ‘gewoon’ cijfers en feiten. Dat komt vooral doordat onze hersenen een voorstelling kunnen maken van die verhalen, waarbij onze zintuigen gaan werken. Wat je voor je ziet, onthoud je sneller.
3. Emotionele band opbouwen
Waar storytelling ook goed voor is, is het bouwen van een emotionele band met het publiek. Roept jouw story emoties op? Dan zit je goed. Is dat makkelijk? Nee, helaas niet! Maar durf in ieder geval onder de oppervlakte te duiken en probeer vanuit je eigen gevoel te spreken: wat is voor jouw belangrijk? Wat roept bij jou emoties op?
“Je hebt altijd wel wat te vertellen als ondernemer, echt waar!”
4. Betekenis geven
Al sinds de oertijd streven we ernaar om alles om ons heen te begrijpen. We zijn altijd op zoek naar een antwoord of de betekenis van het leven (herken jij dat ook?). Daarom is het maken van verhalen zo verhelderend: we kunnen betekenis geven aan informatie, zelfs als die informatie moeilijk behapbaar is. Verbanden leggen wordt zo een stuk gemakkelijker en dat vinden wij mensen heel fijn!
5. Sharing = caring
Een goed verhaal wordt altijd gedeeld! Hoe wij dat weten? Let maar op wat jij maandagochtend op kantoor doet: je praat over de nieuwtjes die je afgelopen weekend op Facebook voorbij zag komen of dat ene nieuwsbericht dat indruk op je maakte: je bespreekt het met je collega's! Zo werkt het ook met een goed verhaal. Goede storytelling content is voor jouw online volgers erg makkelijk en wordt eerder gedeeld.
We helpen je graag
Vind je het lastig om als ondernemer zijnde een verhaal te schrijven? We helpen je er graag bij! Denk bijvoorbeeld aan de historie van jouw bedrijf, jouw persoonlijke visie of anekdotes die jij op het werkveld heb meegemaakt (en niet snel meer zal vergeten). Er is altijd een verhaal om te vertellen.
Kun jij die hulp wel gebruiken bij het schrijven van websiteteksten of social media berichten en wil je graag storytelling inzetten? Neem dan gerust contact met ons op.
Dit blog over social media marketing is wellicht ook interessant voor jou!
Bron: Frankwatching