Maak het
Online
Offline
Eigen

Waarom (zakelijk) bloggen goed is voor je bedrijf

Ingeborg Schneider
Ingeborg Schneider
Content marketeer
8 oktober 2021

Bloggen, bloggers, blogs…

Het is dé ultieme manier om een band op te bouwen met jouw klanten of om ze kennis te laten maken met je bedrijf of merk. 

“Heeft het nog wel zin om te bloggen?” hoor ik je nu denken. “Opvallen tussen die miljoenen bedrijven, dat gaat me nooit meer lukken”... Het antwoord:  Zeker, ga bloggen! Juist nu in 2021. 

En daarnaast: wat is nu een website zonder een blog sectie? Het kan eigenlijk niet meer ontbreken aan jouw website. Het enige wat je nodig hebt is een klein beetje creativiteit, kennis en inspiratie. Daarmee zorg jij ervoor dat je opvalt én een connectie opbouwt met je publiek. 

Maar goed. Waarom je juist nu nog moet starten met een blog? Die vraag beantwoorden we graag.

 

  • Schep vertrouwen (én een band)

Bloggen zorgt er allereerst voor dat je wat  vertrouwen opwekt bij het publiek.  Hoe dat werkt? Lezers willen graag weten of je een expert bent, of je oplossingen biedt, en welke kennis je met ze deelt. Wanneer ze weten dat je dat in huis hebt, zullen ze je meer vertrouwen én dus sneller een dienst of product bij je afnemen. Bloggen helpt om die vertrouwensband te versterken; zodra een (mogelijke) klant op jouw website komt, zullen ze informatie putten uit je blogs en hier ook hun mening op baseren. Daarnaast bouw je ook een beetje een band met ze op, want: interactie. (Maar daar later meer over). 

“Ga bloggen. Juist nu in 2021!”

  • SEO proof 

Wanneer jouw website over blogs beschikt, zal je website over het algemeen  meer bezoekers trekken.  Hoe dat komt? Onder andere door aankondigingen op social media of bijvoorbeeld een nieuwsbrief! Daarnaast zal ook Google ervoor zorgen dat je meer bezoekers krijgt; wanneer je een blog op je website zet zal Google jou relevanter vinden en duik je sneller op in de zoekresultaten! Een betere ranking dus. Zeker bij long-tail zoektermen (dit zijn zoekopdrachten van minimaal 4 woorden) zal jouw blog het goed doen op Google. Klikken mensen door naar het blog, dan zal Google zien dat je zeker relevant bent en scoor je steeds beter op de ranking!

“Tip: Zorg ervoor dat de titel van je blog men triggert om te gaan lezen, dat je blog ook in mobiele versie te lezen is én dat de inhoud makkelijk te scannen is. Zo wordt jouw blog het meest effectief!”

Ingeborg
  • Leads genereren 

Zoals eerder uitgelegd zullen  mensen die op long-tail zoekwoorden zoeken, sneller op je blog uitkomen.  En dat is top! Zij zullen waarschijnlijk hebben gezocht naar een oplossing die jij beschrijft in je blog en dat zorgt weer voor meer leads. Zorg er dan ook meteen voor dat je contactinformatie makkelijk te vinden is, wanneer men je blogartikel leest. Dat maakt het veel makkelijk om even een belletje te plegen: en de lead is binnen…

Zo’n zakelijk blog is makkelijk te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief of via social media kanalen. Let er wel op dat de leesbaarheid van jouw blog goed is! Dat klinkt logisch, maar wanneer een blog niet helemaal lekker leest zal het publiek al snel afhaken. 

Dus: waar gaat jouw volgende blog over? 😉