“Overtuig zowel zoekmachines als jouw doelgroep”
Hoe schrijf ik de perfecte meta-titels en meta-omschrijvingen?
Ze worden te vaak nog vergeten, maar zijn zeker belangrijk! Het opstellen van een goede meta-titel en meta-omschrijving is een cruciale stap om de aandacht van zoekmachines en je doelgroep te trekken. Maar hoe doe je dat effectief? 🤔 Wij geven tips!
Hou het kort en krachtig
Een meta-titel moet idealiter tussen de 50-60 tekens bevatten, terwijl de meta-omschrijving doorgaans tussen de 150-160 tekens zou moeten blijven. Zorg dat hier relevante informatie in staat die de inhoud van de pagina samenvat.
Relevante én aantrekkelijke zoekwoorden
Gebruik de belangrijkste zoekwoorden van de pagina in zowel de meta-titel als de meta-omschrijving en roep een gevoel van urgentie op. Dit helpt zoekmachines en gebruikers om te begrijpen waar de pagina over gaat en verhoogt de klikfrequentie.
Specifiek en accuraat
Lok geen gebruikers door verwachtingen te creëren die niet worden waargemaakt op de pagina. Vermijd daarom misleidende of te algemene bewoordingen die niet overeenkomen met de inhoud. Hiermee help je teleurstellingen (en hoge bouncepercentages) te voorkomen!
Testen testen testen
Experimenteer met verschillende meta-titels en meta-omschrijvingen om te zien welke het beste werken voor je pagina's. Met tools zoals Google Search Console analyseer je klikfrequenties en prestaties van je metadata zodat je waar nodig kunt optimaliseren.
Belangrijk om te onthouden is dat het doel van een goede meta-titel en meta-omschrijving is om zowel zoekmachines als jouw doelgroep te overtuigen om je pagina te bezoeken.
Met welke tip ga jij als eerste aan de slag?