Deze 3 design trends moet je in 2024 in de gaten houden
Als digitaal bureau zitten wij altijd op het puntje van onze stoel wanneer het gaat om nieuwe design trends. Ook dit jaar zien we weer een aantal opvallende design trends die de manier waarop we websites ontwerpen veranderen. Laten we eens kijken naar drie van deze trends die je niet mag missen.
Dark Mode: de duistere revolutie
Een van de meest opvallende design trends van de afgelopen jaren is de opkomst van dark mode. Steeds meer gebruikers geven de voorkeur aan donkere interfaces, waarbij de achtergrond van een website dus donker is in plaats van het ‘standaard’ wit. Niet alleen vanwege de verminderde oogvermoeidheid en energiebesparing op OLED-schermen, maar ook omdat het er vaak nét wat lekkerder uitziet dan een lichte interface.
Met dark mode kunnen websites een krachtig visueel statement maken. Het contrasterende kleurenpalet zorgt voor een sterkere focus op de inhoud en kan een gevoel van diepte en dimensie toevoegen aan het ontwerp. Dat betekent dat de teksten en foto’s simpelweg meer opvallen. Als digitaal bureau is de dark mode dus zeker iets om te omarmen en te integreren in de ontwerpen van onze klanten, of het in ieder geval te overwegen.
Bento Boxes: structuur en overzicht
Een andere design trend die snel terrein wint is het gebruik van Bento Boxes. Je kent het nu misschien alleen nog als een Japanse lunchbox met vakjes, en dat is ook precies waar het op geïnspireerd is.
Bento Box layouts bieden een gestructureerde en overzichtelijke manier om content weer te geven op websites. Door het gebruik van duidelijk afgebakende secties en grid-based designs, zijn Bento Boxes perfect om complexe informatie op een intuïtieve en aantrekkelijke manier te presenteren.
Het modulaire karakter van Bento Boxes maakt ze ideaal voor responsive design, waarbij de lay-out zich aanpast aan verschillende schermformaten en apparaten. Zo ziet een website er zowel op mobiel als op de desktop altijd strak uit. Als digitaal bureau gebruiken we Bento Box layouts om de gebruikerservaring te verbeteren door de nadruk te leggen op structuur en toegankelijkheid van content.
Gradients terug van weggeweest: kleurrijk en dynamisch
Na jaren van minimalistisch design zien we een opvallende comeback: gradients are back! Gradients voegen diepte, textuur en visuele interesse toe aan een ontwerp, waardoor deze meteen een levendige en dynamische uitstraling krijgt. Vooral de gedurfde en kleurrijke combinaties doen het erg goed. Hoe meer contrast hoe beter ;)
Door slim gebruik te maken van kleurverlopen, kunnen we de aandacht van de gebruiker sturen, emoties oproepen en een onderscheidende visuele identiteit creëren waarmee je je onderscheidt van de concurrentie.
Als digitaal bureau zijn we fanatiek om deze trends te verkennen en ze te integreren in onze ontwerpen, om zo onze klanten te helpen hun digitale aanwezigheid naar nieuwe hoogten te tillen. Dus laten we samen de duistere revolutie omarmen, de structuur van bento boxes ontdekken en kleurrijke gradients verwelkomen!