De 5 belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics en GA4
Google Analytics is de beste vriend (en soms vijand) van menig marketeer. Met de overgang van het ‘oude’ Universal Analytics naar het nieuwe GA4 is er het één en ander veranderd. Is dat fijn? Niet altijd. Kan deze nieuwe versie je helpen om diepere inzichten te krijgen in gebruikersgedrag waardoor je doelgerichte campagnes kunt voeren? Absoluut!
Daarom nu voor iedereen die met z’n gedachten nog bij de oude versie van deze tool zit; de vijf belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 op een rij.
1. Gebeurtenisgerichte tracking vs paginaweergaven
In Universal Analytics lag de focus vooral op paginaweergaven. GA4 heeft echter een verschuiving gemaakt naar een gebeurtenisgerichte benadering. Er ligt nu meer nadruk op het bijhouden van specifieke gebeurtenissen en interacties op de website, zoals klikken, videoweergaven en downloads. Zo krijg je een veel gedetailleerder inzicht in het gebruikersgedrag!
2. Make-over voor de rapportage-interface
GA4 introduceert een vernieuwde rapportage-interface met een grotere nadruk op de visualisatie van gebeurtenissen en biedt verbeterde mogelijkheden voor het aanpassen van rapporten. Simpel gezegd betekent dit dat je in eerste instantie zelf de gewenste rapporten moet samenstellen en hier dus iets meer werk aan hebt, maar als je dit eenmaal hebt gedaan is het een goede tool bij het analyseren van gegevens en het nemen van beslissingen.
3. De kracht van AI benut
Een opvallend kenmerk van GA4 is de integratie van machine learning. Het genereert automatisch inzichten en voorspellingen op basis van gebruikersgedrag. Hierdoor kunnen marketeers sneller waardevolle informatie ontdekken, zoals opkomende trends of potentiële kansen, zonder handmatig door uitgebreide gegevensrapporten te hoeven gaan.
4. Cross-platform tracking
GA4 is ontworpen om gebruikers over verschillende platforms te volgen, dus via websites, mobiele apps én andere digitale kanalen. Hierdoor krijg je een completer beeld van de customer journey, ongeacht hoe gebruikers met je merk in contact komen. Dit biedt een helpende hand voor marketeers om de verschillende zogenaamde digitale touchpoints van gebruikers te begrijpen en te meten.
5. Privacy als uitgangspunt
GA4 is ontworpen met een focus op verbeterde privacy waarborging en voldoet aan strengere privacyregels. Het biedt functies zoals geavanceerde instellingen voor gegevensretentie en betere controle over gegevensverzameling. Ontzettend belangrijk in een tijd waarin privacykwesties steeds meer op de voorgrond liggen en waar regelgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht is.
Al met al is het best even wennen, die nieuwe versie van Analytics, maar als je eenmaal je weg hebt gevonden biedt het veel inzichten die je hard nodig hebt bij het optimaliseren van je marketingstrategie.
Wil jij de digitale wereld veroveren met resultaatgerichte SEA campagnes of je website SEO-proof maken? Wij staan voor je klaar! Neem contact met ons op en we gaan aan de slag.