Maak het
Online
Offline
Eigen

Dé voorspellingen voor SEO in 2022

Ashley Mikkers
Ashley Mikkers
Marketing officer
23 december 2021

SEO is altijd in beweging en iedere maand zijn er wel weer nieuwe ontwikkelingen. Up-to-date blijven is daarom erg belangrijk! Daarom kijken wij aan het einde van het jaar vaak vooruit naar wat komen gaat. Een goed excuus om ook eens te onderzoeken   wat SEO ons in 2022 zal brengen . 🔮

  • EAT is the way to go

Als we terugblikken op 2021 zien we dat de focus van de algoritme-updates vaak lag op Expertise, Authority en Trust. Dit betekent dat Google veel   waarde hecht aan websites die écht relevant zijn  voor de gebruiker en een meerwaarde zijn in het vakgebied. Backlinks van lage kwaliteit (spam!) is dus echt niet meer van deze tijd. Goed nieuws voor ons, want de focus komt nog meer te liggen op unieke content van hoge kwaliteit.

  • E-commerce in de spotlight

Wanneer mensen online naar een product zoeken, wordt een zoektocht op Google steeds vaker overgeslagen en gaat men direct naar bijvoorbeeld Bol.com of Amazon. Dit betekent gemiste advertentie inkomsten voor Google en   daarom zetten zij in 2022 meer in op de e-commerce zoekopdrachten  (query’s). Zo zullen er meer producten met afbeeldingen worden getoont en komen tips en reviews meer op de voorgrond. Ook op het gebied van lokale SEO worden er veranderingen doorgevoerd. Het is nu in de VS al mogelijk om de voorraad van je fysieke winkel mee te geven aan Google. Een grote meerwaarde dus. 

“Goed nieuws voor ons, want de focus komt meer te liggen op unieke content van hoge kwaliteit.”

  • Video op de voorgrond

Yes! In 2022 zullen we meer   video’s in onze zoekresultaten  gaan terugzien. Google is namelijk continu bezig met het verbeteren van hun machine learning technologie, waardoor het de inhoud van video’s steeds beter begrijpt. Je kunt dan video’s te zien krijgen die niet alleen over jouw specifieke zoekopdracht gaan, maar ook bredere video’s die antwoord geven op jouw vraag in een zogenaamd key moment. (En nog beter: Google vertelt je ook op welk moment in de video antwoord wordt gegeven op jouw vraag). 

Tip: Help Google met het bepalen van key moments door   SeekToAction structured data  toe te voegen. Meer info daarover lees je hier. 

Buiten deze nieuwigheden blijft de eerste stap in een succesvol SEO verhaal natuurlijk om de basis op orde te hebben. Bij ons kan je in ieder geval terecht voor het hele pakket, ook in 2022. 😉


Wellicht vind je dit blog ook interessant: Hoe vindbaar ben jij online?